تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/01/18 - 12:31
کد خبر: 391246

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

سردرگمی وزارت بهداشت در اعلام زمان برگزاری آزمون دستیاری/ داوطلبین آزمون دستیاری بلاتکلیف‌تر از همیشه!

سردرگمی وزارت بهداشت در اعلام زمان برگزاری آزمون دستیاری/ داوطلبین آزمون دستیاری بلاتکلیف‌تر از همیشه!

برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری با حواشی زیادی روبه رو شده است به طوریکه تعداد زیادی از داوطلبان بعد از گذشت چندین ماه همچنان به زمان برگزاری آزمون اعتراض دارند و هنوز وزارت بهداشت هیچ اطلاعیه‌‍ای مبنی بر تعویق و یا برگزاری آزمون نداده است و داوطلبان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آزمون دستیاری تخصصی پزشکی یکی از مهمترین آزمون‌های کشوری است که برای پذیرش پزشکان عمومی و یا دانشجویان سال آخر پزشکی در ۲۶ رشته تخصصی به صورت تستی چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود. این پزشکان و دانشجویان باید ضمن برخورداری از شرایط عمومی و اختصاصی آینده کاری خود را در این آزمون مشخص کنند.

برگزاری چهل و هشتمین دوره این آزمون با حواشی زیادی روبه رو شده است به طوریکه تعداد زیادی از داوطلبان بعد از گذشت چندین ماه همچنان به زمان برگزاری آزمون اعتراض دارند و هنوز وزارت بهداشت هیچ اطلاعیه‌‍ای مبنی بر تعویق و یا برگزاری آزمون نداده است و داوطلبان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

در ابتدا قرار بود این آزمون در هفتم اسفند ماه ۹۹ برگزار شود؛ اما با اعتراض داوطلبان به عدم رعایت فاصله قانونی ۹ ماه میان اعلام منابع این آزمون در ۳۱ شهریور ماه و برگزاری  آن در اسفند ماه ۹۹ روبه رو شد. 

 نهایتا با گسترش اعتراضات دانشجویان و مطرح شدن موضوع اعتراض از طریق نامه‌نگاری دانشجویان در قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری تصمیم گرفت تا زمان برگزاری این آزمون را نه به دلیل رعایت فاصله قانونی بلکه شرایط ویژه کرونا  از ۷ اسفند ماه ۹۹ به ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ موکول کند.

به طوری که در این اطلاعیه آمده است:

«به اطلاع داوطلبان گرامی شرکت‌کننده در چهل‌وهشتمین آزمون پذیرش دستیاری تخصصی پزشکی می‌رساند نظر به تقاضای مکرر داوطلبان عزیز و دستور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بررسی ابعاد و جوانب موضوع و لحاظ شرایط بحران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ و با توجه به تقویم آزمون‌های جامع پزشکی سال آتی، در پیش بودن ایام ماه مبارک رمضان و انتخابات ریاست‌جمهوری، چهل‌وهشتمین آزمون پذیرش دستیاری تخصصی پزشکی از هفتم اسفند ماه ۱۳۹۹ به تاریخ جمعه ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ موکول خواهد شد.»

با وجود تعویق یک ماه آزمون دستیاری تخصصی پزشکی از سوی وزارت بهداشت داوطلبان دست از اعتراض بر نداشتند و خواستار رعایت قانون و رسیدگی به تخلفات وزارت بهداشت شدند؛ به طوری که شکایت خود را به دیوان عدالت اداری بردند. این نهاد نظارتی نیز پس از بررسی‌های انجام شده سرانجام در ۲۴ اسفند ماه ۹۹ طی دادنامه‌ای دستور توقف عملیات اجرایی برگزاری آزمون دستیاری تخصصی دوره چهل و هشتم را تا تعیین و تکلیف نهایی صادر کرد.

با صدور این دادنامه و ابلاغ آن به وزارت بهداشت مبنی بر این که طرف شکایت یعنی وزارت بهداشت، سازمان سنجش و آموزش پزشکی و دبیر شورای آموزش پزشکی اگر به اجرای دقیق این دستور موقت نپردازند، به مجازات انفصال از خدمت دولتی به مدت ۶ ماه محکوم می‌شوند، مکلف به اجرای این دستور شد.

۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ بود که  علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، در خصوص شایعه تعویق آزمون دستیاری سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: با داوطلبان چهل و هشتمین آزمون دستیاری به دلیل ایجاد شرایط بحرانی احساس همدردی می کنم و اگر درصدی در این بحران بنده مقصر باشم عمیقا از همه داوطلبان اعم از مخالفان و موافقان برگزاری آزمون پوزش می طلبم.

وی در ادامه گفته بود: گروهی از داوطلبان که معترض برگزاری آزمون دستیاری در ۲۰ فرودین هستند در دیوان عدالت اداری  طرح شکایت کردند و این شکایت مسیر قانونی خود را طی می کند. داوطلبان موافق و مخالف برگزاری این آزمون دلایل خاص خود را برای این تصمیم دارند. عده ای که حق خود می دانند و با تفسیری که از قانون و مقررات دارند فکر می کنند زمان ۹ ماه فاصله بین برگزاری این دو آزمون اتفاق  نیفتاده است. عده ای هم معتقد هستند اگر آزمون مجدد تعویق بیفتد به دلیل بحث هایی سربازی و غیره متضرر خواهند شد.

حق دوست در نهایت تاکید کرده بود: دو ساعت پیش آخرین جلسه را در خصوص زمان برگزاری آزمون دستیاری با مسئولان قوه قضاییه داشتیم از معاونین دیوان تشکر می کنم که برای این موضوع وقت گذاشتند و استدلال های دو طرف را شنیدند و تا پایان وقت امروز ۲۷ اسفند نتیجه قانونی این را اعلام می کنند. امیدوارم هر چه خیر است تصمیم گیری شود. داوطلبان از وقت خود بهترین استفاده را ببرند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

این در حالی است که ۴ فروردین ۱۴۰۰، سعید هاشمی، رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی، در مصاحبه‌ای درباره  زمان دقیق برگزاری چهل و هشتمین آزمون دستیاری گفته بود: زمان دقیق برگزاری این‌ آزمون تا هفته آینده مشخص خواهد شد و داوطلبان می توانند از طریق سایت معاونت آموزشی یا مرکز سنجش آموزش پزشکی از تاریخ برگزاری آزمون اطلاع کسب کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

اکنون اما با عبور از تعطیلات نوروز وبا گذشت بیش از نیمی از فروردین ماه، هنوز وزارت بهداشت هیچ اطلاعیه‌‍ای مبنی بر تعویق و یا برگزاری آزمون نداده است و داوطلبان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد وزارت بهداشت دچار سردرگمی شده است و هنوز امکان تصمیم گیری صریح و واضح برای مشخص کردن زمان برگزاری این آزمون را ندارد در نهایت بهتر است وزارت بهداشت با در نظر گرفتن شرایط داوطلبان از جمله دانشجویان استریت و سربازان وظیفه که زمان اعزام آن‌ها در اردیبهشت ماه است و باید برای شرکت در آزمون اقدام رسمی در تعویق اعزام داشته باشند که با مشخص نبودن زمان برگزاری آزمون دستیاری تخصصی پزشکی بلاتکلیف مانده‌اند و همچنین سایر داوطلبان که همواره در استرس قرار دارند؛ به گمانه زنی‌های برخی داوطلبان مبنی بر تلاش وزارت بهداشت برای تغییر رای دیوان عدالت اداری پایان دهند و زمان مشخص این آزمون را اعلام کند. در نهایت باید دید سرنوشت این آزمون که با فراز و نشیب‌های فراوانی نیز از سال گذشته تا به امروز همراه بوده، چه خواهد شد.

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top